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Busch Quartet – I – Beethoven: Quatuor n°7 Op.59 n°1 Haydn: Quatuor Op.103

Busch Quartet: Adolf Busch & Gösta Andreasson, violin I & II; Karl Doktor, viola; Hermann Busch, celloBeethoven Quartet n°7 Op.59 n°1 New York Liederkranz Hall – May 15 & 25, 1942

Haydn Quartet Op103- Menuetto – New York Liederkranz Hall – May 25,1942

Source: 33t/LP CBS/SONY SOCU 12

Le Quatuor Busch a enregistré les trois quatuors de l’Opus 59 (‘Rasoumovsky’).

Le premier à être enregistré a été le n°9 Op.95 n°3, à Londres, dans le studio n°3 d’Abbey Road les 10 et 16 novembre 1933.

Le quatuor n°8 op.95 n°2 l’a été à New York, au Liederkranz Hall, les 28 et 29 mai et le 2 juin 1941. Il s’agissait des toutes premières séances commerciales de Busch aux États-Unis. Il n’a jamais été publié en 78 tours, prétendument à cause d’une édition concurrente chez Victor (RCA) par le Coolidge Quartet, et il a fallu attendre 1981 pour qu’une publication en microsillon apparaisse, mais seulement au Japon (CBS/SONY 20 AC 1295 et 20 AC 1883), sans qu’ensuite une édition en CD voie le jour. Il faudra pour cela attendre 2004 et c’est Biddulph qui le fera (CD 80208-2).

Enfin, le quatuor n°7 Op.95 n°1, enregistré en 1942 est paru normalement en 78 tours.

Comme le quatuor n°7 Op.95 n°1 occupait un nombre impair de faces, le Menuetto du quatuor inachevé Op.103 de Haydn a été choisi pour servir de complément. Bien qu’il ait eu une trentaine de quatuors de Haydn à son répertoire, il ne reste aucun autre enregistrement d’un quatuor de Haydn par le Quatuor Busch*, même parmi les archives radiophoniques, et de plus, si ce Menuetto a fait l’objet de plusieurs publications en microsillon, il n’y a pas eu de réédition en CD, si bien qu’il est devenu une rareté discographique.

*En Europe, Fred Gaisberg a donné l’exclusivité discographique des Quatuors de Haydn au Quatuor Pro Arte pour la Haydn Quartet Society, et aux Etats-Unis, l’Op.51 (Les Sept Dernières Paroles du Christ), que le Quatuor Busch tenait beaucoup à enregistrer, a été attribué au Primrose Quartet.

The Busch Quartet has recorded the three quartets from Opus 59 (‘Rasoumovsky’).

The first was n°9 Op.95 n°3, in London, in Abbey Road studio n°3 on November 10 and 16, 1933.

N°8 Op.95 n°2 was recorded in New York, at the Liederkranz Hall, on May 28 and 29, and June 2, 1941, Busch’s very first commercial sessions in the USA. It has never been published on 78rpm records, supposedly because of another competitive issue from Victor (RCA) by the Coolidge Quartet, and it was not until 1981 that a LP Edition surfaced, but only in Japan (CBS/SONY 20 AC 1295 et 20 AC 1883), and without a further CD issue. This happened only in 2004 and it is Biddulph that published it (CD 80208-2).

Lastly, quartet n°7 Op.95 n°1, recorded in 1942 was published in due course on 78 rpm records.

As quartet n°7 Op.95 n°1 needed an uneven number of sides, the Menuetto from Haydn’s Unfinished quartet Op.103 was chosen as a filler. Although it had about thirty Haydn’s quartets in its repertoire, there remains no other recording of a Haydn quartet by the Busch Quartet*, even in the Radio Archives, and more, if this Menuetto has been published several times on LP, there has been no CD re-issue, so that it has become a discographic rarity.

*In Europe, Fred Gaisberg granted a discographic exclusivity of the Haydn Quartets for the Haydn Quartet Society to the Quatuor Pro Arte, and, in the USA, Op.51 (The Seven Last Words of Christ), which the Busch Quartet was eager to record, was given to the Primrose Quartet.

7 réponses sur « Busch Quartet – I – Beethoven: Quatuor n°7 Op.59 n°1 Haydn: Quatuor Op.103 »

I used to own this LP, sadly had to pass it on due to storage issues, so I’m very happy to have an ‘old friend’ back! Excellent work as always, thank you.

Thank you for sharing the Busch Quartet’s recordings, especially the rare Haydn Op. 103. They should have recorded more Haydn quartets, especially Op. 76, the summit of all Haydn’s string quartets.

By the way, do you have the Tátrai Quartet’s 1964 recordings of Haydn’s Op. 76 String Quartets on Hungaroton LPs? Hungaroton’s later digital remastering of these wonderful recordings for CDs is a disaster, sucking up all the warmth and suppleness of the Tátrai’s string tone as can be heard on the LPs. A direct remastering from LP without filtering and just de-clicking would be gratefully appreciated.

As to the Haydn recordings by the Tatrai Quartet, I have only the CDs. Like most of the Hungaroton CD transfers, these are a failure.

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