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Furtwängler – Un enregistrement inédit de l’ « Inachevée » de Schubert – WPO Copenhagen – 1er Octobre 1950

Suite à la mise en ligne sur ce site de l’enregistrement de la « Cinquième » de Beethoven par Wilhelm Furtwängler et les Wiener Philharmoniker (WPO), au cours d’un concert au Odd Fellow Palaeet de Copenhague le 1er octobre 1950, et de l’intérêt suscité par cette publication avec une très belle et inattendue qualité sonore, nous avons le plaisir de vous informer de la découverte, à Copenhague, chez un collectionneur privé, d’une copie de la bande « master » de l’enregistrement de l’ « Inachevée » de Schubert effectué pour la Radio Danoise. La qualité sonore est du même niveau que pour l’œuvre de Beethoven provenant du même concert: son très défini, très beaux timbres, dynamique élevée.

Pour cette symphonie de Schubert, cet inédit est le seul enregistrement public complet de Furtwängler avec le WPO. En effet, l’enregistrement de Stockholm (12 mai 1943) ne comporte que le premier mouvement.

 Furtwängler était dans un jour de très grande inspiration. Si les minutages sont les mêmes que dans l’enregistrement EMI de janvier 1950, l’interprétation est d’un niveau encore plus élevé, notamment dans le deuxième mouvement qui a la même magie que celle rencontrée dans les deux mouvements centraux de la « Cinquième » donnée en 2ème partie.

Par contre, bien que disposant d’une copie HD de cet enregistrement, il ne nous est  pas possible de vous le proposer sur ce site sans l’autorisation du propriétaire de cette bande.

Si une publication doit avoir lieu, il faudrait qu’elle couple les deux symphonies car leurs interprétations sont comme le miroir l’une de l’autre.

Furtwängler – A newly discovered tape of Schubert’s « Unfinished » Symphony 

WPO Copenhagen – October, 1st 1950

Further to the publication on this site of the recording of the Beethoven « Fifth » by Wilhelm Furtwängler and the Wiener Philharmoniker made at a concert at the Copenhagen Odd Fellow Palaeet, on October, 1st 1950, and to the interest arisen by this publication with an unexpectedly great sound, we are pleased to inform you of the discovery, in Copenhagen, from a private source, of a copy of the master tape of the recording of Schubert « Unfinished » symphony made for the Danish Radio. The sound quality is of the same level as that of the Beethoven Fifth from the same concert: very good definition, beautiful timbres, high dynamics.

For this Schubert symphony, this previously unknown recording is the only one of a complete live performance of Furtwängler with the WPO. Indeed, the Stockholm concert recording (May 12, 1943) is comprised of only  the first movement.

Furtwängler was in a day of very great great inspiration. If the timings are the same as in the EMI recording of January 1950, the performance is on an even higher level, especially in the 2nd movement which has the same magic as encountered in the two central movements of Beethoven’s « Fifth » played after the intermission.

However, although having a Hi-Res copy of this recording, it is not possible for us to propose it on this site without the consent of the tape owner.

If a publication ever occurs, it should couple both recordings, since the performances of both symphonies mirror one another.

Weltpresse (Wien) – 2. Oktober 1950

12 réponses sur « Furtwängler – Un enregistrement inédit de l’ « Inachevée » de Schubert – WPO Copenhagen – 1er Octobre 1950 »

I understand, but the situation is quite unusual.
This recording has always been mentioned in the Furtwängler discography.

However, the recording of this concert always had the reputation of being of poor quality, so there was no real incentive to search for the other performance.

The liner notes of the Danacord LP of Beethoven 5th mentioned an amateur source not of a professional standard. Tahra published the recording of the Beethoven 5th in 2004 with a short radio announcement at the beginning (FURT 1090-1093), and the sound is indeed dull.

The publication of the Beethoven 5th on this blog with great sound which reveals that it was a very great performance has changed things.

It is certain that this new recording will be made available, but how it will be is the decision of the tape owner.

Thanks for the information. Odd that the first announcement should be in Japanese, since this was produced by the French division of Warner.
I knew Warner was going to publish the Copenhagen Schubert, but as far as the Beethoven is concerned, Danacord has the master tape.
Henning Smidth told me Danacord wanted to re-issue it, but nothing seems to have surfaced.

It is strange that the Warner site gives no explanation at all. Fortunately, on jpc.de:
https://www.jpc.de/jpcng/classic/detail/-/art/the-complete-wilhelm-furtwaengler-on-record/hnum/10607764, there is a comment which lists the items on each CD, so that I have been able to reconstruct the whole program.
It is difficult to understand why they chose to re-publish all of the Polydor, Telefunken, Decca, and DGG studio recordings which were on the recent (2019, but already deleted) DGG Album, but the alternate takes or rehearsal excerpts weren’t. Let’s hope the quality of the re-mastering will justify this.
There is also a duplication with the WF items on the Warner Album « Philharmonia-Birth of a Legend ».
The items from Covent Garden and the 1954 Matthaüs-Passion are there since they were recorded live by EMI for publication.

There are various opinions on Art & Son. Some find their remastering too metallic and will prefer Abbey Roads. I think they have done a good job on Callas live. They are reusing though remastering done for Philarmonia boxset and won’t redo them as quite recent. I would expect if that boxset work fine Warner to come with a Live boxset in a couple of years where they could exploit Ring 1953 and others.
Btw, looking around I realize we are both Swiss and french speaking. I am in Vevey 😉

Je pense un peu comme vous. Les Callas sont très bien, de même que les Haydn/Quatuor Pro Arte et le coffret Scott Ross.
Art&Son suit la tendance actuelle qui consiste à « dégraisser » en bas du spectre, là où justement repose le son de WF, ce qui tend à donner effectivement un son « pointu ».
En ce qui concerne WF, j’ai notamment téléchargé en HD sur Qobuz le Beethoven 5 par Fischer/Furtwängler dans le report d’Art&Son et, sans parler de l’orchestre, il me manque la densité caractéristique du son du piano de Fischer que l’on retrouve parfaitement sur les microsillons et aussi sur le SACD japonais EMI qui provient des reports effectués à Abbey Road en 2011.
Pourquoi les refaire maintenant alors que les bandes ont dix ans de plus, ce qui commence à faire beaucoup pour des originaux datant de 1949 à 1954?
P.S. J’aimerais bien être en Suisse, car les lois sont plus faciles à utiliser. En France, on interdit beaucoup trop de choses.

Actually, think I confuse you with a link to another site you put on your menu, sorry 😉

Maintenant que vous le dite, j’ai aussi noté ce manque de rondeur et d’amplitude dans les graves sur les remaster Art & Son. Je me demandais ce que vous pensiez du travail de Pristine. J’ai l’intégralité de leur catalogue et je dois dire que j’apprécie beaucoup le résultat, même si je sais que beaucoup n’aiment pas l’approche de la re-création de la stéréo et de l’acoustique des salles.

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