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Munch – V – Berlioz Debussy Ravel BSO 1965

Charles Munch BSO

Berlioz Benvenuto Cellini, Ouverture Op.23

Debussy: Images n°2 Ibéria (Par les rues et par les chemins – Les parfums de la nuit – Le matin d’un jour de fête)

Ravel: Daphnis et Chloé Suite n°2 (Lever du jour – Pantomime – Danse Générale)

Boston Symphony Hall – February 12, 1965

Source: Bande/Tape 2 pistes 19 cm/s / 2 tracks 7.5 ips

Charles Munch a été le Directeur Musical du Boston Symphony Orchestra (BSO) de 1949 à 1962. Après sa démission, il est revenu chaque saison à Boston comme chef invité, en programmant des essentiellement des œuvres qui étaient au cœur de son répertoire.

C’est le cas pour ce concert de musique française qui comportait également la Quatrième Symphonie d’ Albert Roussel que nous vous avons déjà proposée.

Le présentateur William Pierce nous donne au passage les noms des solistes de l’orchestre que Munch a invités à saluer le public: Hugh Matheny,* hautbois (Berlioz, Debussy), Laurence Thorstenberg*, cor anglais (Debussy) et Doriot Anthony Dwyer, flûte (Ravel).

Munch était dans un grand jour et la prise de son est magnifique. Munchissimo….

* Nouveau membre du BSO à partir de la Saison 1964-1965.

Charles Munch was Music Director of the Boston Symphony Orchestra (BSO) from 1949 to 1962. After his resignation, he returned each season to Boston as a guest conductor, programming primarily works that were central to his repertoire.

This was the case for this concert of French music, which also included Albert Roussel’s Fourth Symphony, which we have previously featured.

Presenter William Pierce gives us the names of the orchestra soloists that Munch invited to acknowledge the applause: Hugh Matheny*, oboe (Berlioz, Debussy), Laurence Thorstenberg*, English horn (Debussy) and Doriot Anthony Dwyer, flute (Ravel).

Munch was on a great day and the sound recording is magnificent. Munchissimo….

* New member of the BSO from the 1964-1965 Season.

7 réponses sur « Munch – V – Berlioz Debussy Ravel BSO 1965 »

These recordings, although mentioned in the Munch discographies have never been made available before.

With the public, the acoustics of the Boston Symphony Hall is better for recordings, because in the empty hall, there is a resonance in the lower medium frequencies that tends to blur the sound.
This is obvious if you compare this live performance of the Berlioz Overture to Benvenuto Cellini to the RCA official recording of April 6, 1959.

The recording level at the beginning of the Berlioz is much too high, hence saturation and constricted dynamics.

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