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F. Busch A. Kipnis – Haydn: Schöpfung (extr) – Beethoven: Missa Solemnis Op.123 Sanctus – Symphonie n°9 Op.125 Finale – Radio Danoise/Danish Radio 1934-1935

Fritz Busch – Radio Symfoniorkestret Statsradiofoniens Kor

Orchestre et Chœurs de la Radio Danoise / Danish Radio Orchestra and Choir

Copenhagen Odd Fellow Palæet

Source: Bandes 38 cm/s / 15 ips Tapes

Haydn Die Schöpfung Hob. XXI:2 – Part II:

Erna Berger, soprano; Julius Patzak, tenor; Alexander Kipnis, Bass – 6 December 1934

n°14 ‘Und Gott sprach’ & n°15 Arie ‘Auf starkem Fittiche’ Erna Berger

n°20 ‘Und Gott sprach’ & n°21 ‘Gleich öffnet sich der Erde Schoss’ Alexander Kipnis

n°23 ‘Und Gott schuf den Menschen’ & n°24 Arie ‘Mit Würd und Hoheit angetan’ Julius Patzak

n°28 Chor ‘Vollendet ist das grosse Werk’*

*inédit/never published before in any format

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Beethoven: Erika Rokyta, soprano; Ingeborg Steffensen, mezzo; Koloman von Pataky, tenor; Alexander Kipnis, bass

Missa Solemnis Op.123 Sanctus – 14 February 1935

Symphonie n°9 Op.125- IV Presto – Allegro assai – Presto – 12 April 1934**

** Report, Montage et  ‘Mastering’ / Transfer, Editing and Mastering: Charles Eddi

Alexander Kipnis et Fritz Busch se sont produits ensemble à de nombreuses reprises, comme ici à la Radio Danoise, mais aussi au Teatro Colón de Buenos-Aires, notamment Mozart Don Giovanni (Commendatore), Strauss Arabella (Graf Waldner), Rosenkavalier (Ochs), Wagner Fliegende Hollander (Daland), Götterdämmerung (Hagen), Lohengrin (König Heinrich), Parsifal (Gurnemanz), Rheingold (Fasolt), Tannhäuser (Hermann), Tristan (Marke), et Walküre (Hunding), à l’Opéra de Montevideo pour Wagner Walküre (Hunding), et brièvement au MET pour deux opéras de Wagner, Tristan und Isolde (Marke) et enfin Tannhäuser (Hermann) pour la dernière représentation en public d’un opéra par Kipnis le 6 mai 1946.

Au milieu des années trente, Kipnis était à son sommet, et ces enregistrements le montrent, dont le couronnement est sa participation véritablement historique à la Neuvième Symphonie de Beethoven, où il est bien meilleur qu’avec Toscanini (Teatro Colón 24 juillet 1941 – Music & Arts CD-1119).

Dans le Finale de la ‘Neuvième’, Busch prend un maximum de risques, en n’hésitant pas à pousser l’orchestre et les chœurs au-delà de leurs limites, ce qui par moment mène l’exécution au bord de la rupture. On n’est pas habitué à une telle tension de la part de ce chef, dont la réputation est plutôt celle d’un classique. Sur ce plan, cet enregistrement est vraiment un témoignage unique.

On notera que l’enregistrement du Chœur n°28 qui termine la deuxième partie de la Création (Die Schöpfung) de Haydn est un inédit.

Nous pouvons également à cette occasion entendre d’autres chanteurs célèbres, à savoir Erna Berger, Julius Patzak et Koloman von Pataky.

Odd Fellow Palæet

Alexander Kipnis and Fritz Busch have performed together on numerous occasions, such as here at the Danish Radio, but also at the Teatro Colón in Buenos Aires, notably Mozart Don Giovanni (Commendatore), Strauss Arabella (Graf Waldner), Rosenkavalier (Ochs), Wagner Fliegende Hollander (Daland), Götterdämmerung (Hagen), Lohengrin (König Heinrich), Parsifal (Gurnemanz), Rheingold (Fasolt), Tannhäuser (Hermann), Tristan (Marke), and Walküre (Hunding), at the Montevideo Opera for Wagner Walküre (Hunding), and briefly at the MET for two Wagner operas, Tristan und Isolde (Marke) and finally Tannhäuser (Hermann) for Kipnis’ last public performance of an opera on May 6, 1946.

By the mid-1930s, Kipnis was at his peak, and these recordings show it, the crowning of which being this truly his historical performance in Beethoven’s Ninth Symphony, where he is very much better than with Toscanini (Teatro Colón July 24, 1941 – Music & Arts CD-1119).

In the Finale of the ‘Ninth’, Busch takes a maximum of risks, not hesitating to push the orchestra and the chorus beyond their limits, which at times brings the performance to the brink of breakdown. We are not used to such tension from this conductor, whose reputation is rather that of a classic. In this respect, this recording is truly a unique testimony.

It should be noted that the recording of Chorus n°28, which ends the second part of Haydn’s Creation (Die Schöpfung), was never published before.

We can also enjoy hearing  other famous singers, namely Erna Berger, Julius Patzak and Koloman von Pataky.

8 réponses sur « F. Busch A. Kipnis – Haydn: Schöpfung (extr) – Beethoven: Missa Solemnis Op.123 Sanctus – Symphonie n°9 Op.125 Finale – Radio Danoise/Danish Radio 1934-1935 »

Dear Mr. C&A, You should make and include in this amazing web site also some introduction on You, how it happen You like classical music, have collected these recordings, Your preferences regarding conductors, orchestras, etc. It will be nice to have a little bit of information on the creator of the site we like to periodically return 🙂 Thank You for another unique release.

With thanks too, for your comments. It is difficult for me to tell you in detail, but I started mainly with Furtwängler, and I also got in touch with collectors.
It was also possible at that time to make tape copies of live performances, since the Radios started in the 80s to re-broadcast live historical performances by many major musicians, not only conductors, but also soloists and chamber music ensembles.

No, the Sanctus is the only item that has survived from this performance.
However, we are lucky to have it, because the Danish Radio was not supposed to keep recordings of its live broadcasts.

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