Catégories
Non classé

KAPELL – II – MOZART: Sonata K330 – Concerto n°12 K414 San Francisco SO MONTEUX

MOZART

Sonate n°10 K330 Carnegie Hall – 21 March 1947

Concerto n°12 K414 II Andante & III Allegretto

San Francisco SO (‘Standard Symphony Orchestra’) Pierre MONTEUX 23 April 1950

William Kapell a laissé relativement peu d’enregistrements mozartiens, mais avec les Sonates K330 et K570, les deux derniers mouvements du Concerto n°12 K414, et enfin les deux précieux enregistrements réalisés à Prades en 1953 (le Concerto n° 17 K 453 sous la direction de Pablo Casals et le Quatuor K493 avec Arthur Grumiaux, Milton Thomas et Paul Tortelier), on peut se faire une idée assez précise de sa conception de la musique de Mozart.

L’enregistrement de la Sonate K330 jouée à Carnegie Hall le 21 mars 1947 a déjà été publié sous le label Marston (3 CD 53021-2), mais les techniques de traitement numérique visant à réduire les bruits de fond et autres défauts, ont laissé des traces. Le document proposé ici reflète la source originale, sans aucun traitement électronique. Non seulement la merveilleuse interprétation de Kapell est reproduite avec une plus grande finesse de détail, mais le son de son piano, et notamment son ampleur est bien mieux rendu.

Des extraits d’une interview (en français) d’ Anna Lou Kapell-Dehavenon, la veuve du pianiste, sont donnés en ‘bonus’. Elle nous parle de deux aspects (romantique et moderne) de la personnalité de Kapell, de ses rencontres avec d’autres musiciens (pianistes et chefs d’orchestre), de son action en tant que professeur et aussi de son trac.

____________

William Kapell Carnegie Hall – 21 March 1947

____________

William Kapell left relatively few Mozart recordings, but with the Sonatas K330 and K570, the last two movements of Concerto No. 12 K414, and finally the two precious recordings made in Prades in 1953 (Concerto No. 17 K 453 conducted by Pablo Casals and Quartet K493 with Arthur Grumiaux, Milton Thomas and Paul Tortelier), we can imagine a fairly precise idea of his conception of Mozart’s music.

The recording of Sonata K330 given at Carnegie Hall on March 21, 1947 has already been released on the Marston label (3 CD 53021-2), but the processing techniques used to reduce background noise and other defects have left their mark. The document proposed here reflects the original source, without any electronic processing. Not only is Kapell’s wonderful interpretation reproduced with greater finesse of detail, but the sound of his piano, and in particular its fullness, is much better rendered.

Extracts from an interview (in French) of Anna Lou Kapell-Dehavenon, the pianist’s widow, are included as a ‘bonus’. She talks about two aspects (romantic and modern) of Kapell’s personality, his encounters with other musicians (pianists and conductors), his work as a teacher and also his stage fright.

Les liens de téléchargement sont dans le premier commentaire. The download links are in the first comment

4 réponses sur « KAPELL – II – MOZART: Sonata K330 – Concerto n°12 K414 San Francisco SO MONTEUX »

The SFSO broadcasts we have do not come from the regular subscription concerts, but from a commercial program named ‘The Standard Hour‘ sponsored by the Standard Oil Company. The Orchestra was often renamed ‘The Standard Symphony Orchestra’. The programs were comprised of short works and it was generally impossible to play works lasting more than 20 minutes. In the case of a symphony or a concerto, only part of it (one or two movements) could be performed. This was the case with Kapell and the Mozart Concerto: only the last two movements were performed.

SFSO Standard Hour Pierre Monteux

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *