Mitropoulos – I – Franck Symphonie en ré mineur
Mitropoulos – I – Franck Symphonie en ré mineur
Minneapolis Symphony Orchestra
Northrop Auditorium – 8 Janvier & 26 Novembre 1940
On a du mal à croire que ce soit le premier enregistrement du chef Dimitri Mitropoulos (1896 – 1960), et pourtant, c’est le cas. Bien qu’elle soit son seul enregistrement répertorié de cette œuvre, cette grande interprétation est devenue une rareté discographique.
Au cours des années 1940, Mitropoulos a réalisé avec cet orchestre dont il a été le chef titulaire de 1937 à 1949 beaucoup de précieux disques pour Columbia (la grande majorité des enregistrements) et ensuite RCA.
Avec le concours de l’orchestre, le petit label américain Nickson Records (Rochester – NY) en a réédité sur CD la quasi-totalité, mais ces disques qui datent du milieu des années 1990 sont maintenant quasi-introuvables.
Le peu d’empressement de Columbia à rééditer ces enregistrements en CD s’explique en partie par leur qualité technique problématique. Le Northrop Auditorium était à l’époque (elle a été entièrement refaite en 2011 avec une jauge plus raisonnable de 2700 places) une très grande salle de 4800 places à l’acoustique que l’on pourrait qualifier de « caverneuse », et en tout cas inadaptée aux prises de son de qualité. A ceci s’est ajouté que Columbia n’a pas dépêché sur place ses meilleures équipes de prise de son, ni le meilleur matériel. Et enfin, pour des raisons de coût, les 78 tours ont été pressés avec une pâte de qualité inférieure. Ceci est expliqué en détail dans le livre de William R. Trotter (Priest of Music – The Life of Dimitri Mitropoulos).
Toutefois, les éditions en microsillon ont permis, à partir des matrices d’origine, d’améliorer notablement la qualité sonore par rapport aux éditions en 78 tours. Si le son reste compact, avec des saturations et de la compression de dynamique, il s’avère toutefois d’une lisiblité satisfaisante.
Mitropoulos – I – Franck Symphonie en D minor
Minneapolis Symphony Orchestra
Northrop Auditorium – Jan, 8 & Nov, 26 1940
It may be hard to believe, but it is indeed the first recording made by Dimitri Mitropoulos (1896-1960). This great performance has become a discographic rarity, although it is his only known recording of the work.
During the 40s, Mitropoulos made many precious recordings with this orchestra of which he was the principal conductor between 1937 and 1949, namely for Columbia (the great majority of these) and then RCA.
With the help of the orchestra, the small US label Nickson Records (Rochester – NY) re-issued almost all of them on CDs, but these discs which date back to the mid-90s are very difficult to find.
Columbia’s lack of enthusiasm for CD re-issues of these recordings can be partly explained by their questionable technical quality. Northrop Auditorium was then (it has been enrirely rebuilt in 2011 with a more reasonable capacity of 2,700 seats) a very large 4,800 seat venue with rather « hollow » acoustics, and anyway unsuitable for high quality recordings. Moreover, Columbia sent there neither its best recording teams, nor its best recording equipment. Even more, to cut production costs, the 78s pressings were made with sub-standard shellac. This is explained at length in William R. Trotter’s book (Priest of Music – The Life of Dimitri Mitropoulos).
Be it as it may, the LP editions produced from the original matrixes have a much better sound quality than the 78rpm editions. The sound may still be compact with saturation and dynamics compression, but at least it is audibly satisfactory.
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4 réponses sur « Mitropoulos – I – Franck Symphonie en ré mineur »
HD/Hi-Res (24 bits/88 KHz):
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Just found your blog via mimic and what a find! So far your choice of performances is superb, your photos most welcome and the notes an education in themselves. If it matters, my own taste runs to Furtwangler, Knappertsbusch, Schuricht, Horenstein (!) and Klemperer. I’m not surprised that some of your finest colleagues, like Buster, have sung your praises. I add my voice to theirs. Well done. Et merci beaucoup!
Thanks for your warm comments.
The conductors you mention are reasonably well represented on available recordings.
The issue is what is called « available ».
An increasing number of recordings are available only through downloads, and I have decided to open a second site dedicated to these, and also to publish articles on musicians.
In other words, The first site Concerts & Archive HD will remain dedicated to downloadable recordings, with a presentation with text and photos, whereas the other site HD Archives & Concerts Musical Magazine will be dedicated to articles on musicians, music and also to recordings only available through downloading.
C&A – thanks so much for this. As always, much appreciated. Burt