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Solomon – II – Beethoven Concertos n°2 Op.19 & n°4 Op.58 Cluytens

Solomon – Philharmonia Orchestra André Cluytens

London Kingsway Hall

Concerto n°2 Op.19: 3,5 & 6 November 1952

Concerto n°4 Op.58: 3-5 November 1952

Source: Bande / Tape HTA 1 ( 2 pistes 19 cm/s  / 2 tracks 7.5 ips)

En septembre 1954, His Master’s Voice (HMV) a publié sa première liste commerciale de bandes pré-enregistrées qui étaient copiées sur les mêmes magnétophones que ceux utilisés par les studios, en utilisant le même type de bandes que lors des séances d’enregistrements. La qualité obtenue reste étonnante, même si la vitesse (19 cm/s) n’est que le quart de celle qui était mise en œuvre (76 cm/s) lors des  enregistrements, et le seul inconvénient est un léger souffle de bande.

Pour la toute première de la série, référencée HTA 1, HMV a choisi ces deux concertos de Beethoven interprétés par Solomon et Cluytens, deux réalisations magnifiques où les deux musiciens ont accordé leurs conceptions à la perfection. La prise de son, très équilibrée et d’une ampleur très agréable, reflète bien l’acoustique chaleureuse de Kingsway Hall. La bande, qui date donc de 1954, est en très bon état, sauf de temps en temps (dans le concerto n°4) quelques bruits ‘électriques’ qui proviennent probablement de parasites électriques lors de la copie de la bande.

In September 1954, His Master’s Voice (HMV) published its first commercial list of pre-recorded tapes that were dubbed onto the same tape recorders used by the studios, and using the same tapes as during the recording sessions. The quality obtained is still amazing, even if the speed (19 cm/s) is only a quarter of the speed that was used (76 cm/s) during the recordings, and the only drawback is a slight tape hiss.

For the very first of the series, referenced HTA 1, HMV chose these two Beethoven concertos performed by Solomon and Cluytens, two magnificent interpretations in which the two musicians matched their views to perfection. The sound recording, very balanced and with a very pleasant fullness, reflects well the warm acoustics of Kingsway Hall. The tape, which dates from 1954, is in very good condition, except for occasional ‘electrical’ noises (in Concerto No. 4), which were probably due to electrical interferences when the tape was dubbed.

3 réponses sur « Solomon – II – Beethoven Concertos n°2 Op.19 & n°4 Op.58 Cluytens »

Most interesting – I just yesterday posted vinyl dubs of these recordings (plus a few others from Solomon). I’ll will be fun to investigate the differences. My guess is that these will be superior!

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